Naarmate merken meer marketingmethoden toepassen, groeit hun digitale onderpand snel. Als uw organisatie ‘gemiddeld’ is, is de hoeveelheid digitale activa die u beheert sinds 2002 meer dan verdubbeld, volgens schattingen van de Harvard-bedrijfsrecensie.
Voor gedistribueerde merkmanagers, die verantwoordelijk zijn voor het digitaal distribueren van marketingmateriaal naar een groot netwerk van lokale vertegenwoordigers, kan dit groeiende materiaal al snel een overweldigende zakelijke uitdaging worden. Zonder een gecentraliseerde oplossing voor activa is het bijna onmogelijk om consistentie of efficiëntie te bereiken in gedistribueerde marketing.
Waarom uw gedistribueerde merk een tool voor merkresourcebeheer nodig heeft
Organisaties die hulpmiddelen voor gedistribueerde merkbronnen gebruiken, hebben verschillende doelstellingen, waaronder het vermijden van risico’s, de behoefte aan een snellere campagne-implementatie en de wens om sterkere activametingen uit te voeren. Hun reden zou het volwassenheidsmodel kunnen volgen dat is ontworpen door vroegdie de volgende fasen dicteert als algemene rechtvaardigingen voor het toepassen van DAM:
- Verminder risico’s
- Bereik superieure integratie voor snellere marketinguitvoering
- Gebruik Analytics om gedrag en resultaten te begrijpen
Als gedistribueerde organisatie kan uw motivatie vergelijkbaar zijn met dit model, maar het kan ook heel anders zijn. Misschien ben je aan DAM-software gaan denken omdat je een op de cloud gebaseerde manier nodig had om activa bij je lokale marketeers te krijgen, en je website met het protocol voor bestandsoverdracht voldeed gewoon niet. Mogelijk had u de sjabloonmogelijkheden van een lokale marketingautomatiseringstool nodig om te controleren of uw lokale dealers zelden wisten hoe ze InDesign- of Photoshop-bestanden moesten gebruiken (of zelfs maar openen).
Ongeacht “waarom” u DAM in de eerste plaats begon te overwegen, de voordelen van effectieve tools voor gedistribueerd vermogensbeheer kunnen verreikend zijn.
Lees verder om meer te weten te komen over de echte voordelen die andere gedistribueerde merken en hun lokale marketingvertegenwoordigers kunnen ontsluiten met de juiste DAM-tool.
1. Statistieken en rapportage
Als Distributed Brand Manager wordt uw succes afgemeten aan meer dan alleen detailhandelsverkopen. U bent ook verantwoordelijk voor het handhaven van een hoge mate van tevredenheid onder uw lokale marketingvertegenwoordigers, vooral als u met franchisenemers of dealers werkt. Met DAM-tools kunt u inzicht krijgen in zowel lokale marketeers als klanten, en uw strategie dienovereenkomstig aanpassen.
Als er software voor het beheer van digitale activa is geïnstalleerd, kunt u ontdekken dat hele regio’s van uw lokale verkooppunten geen gebruik maken van e-mailmarketing (ook al heeft u prachtige e-mailsjablonen geleverd). Het valt je misschien op dat bepaalde soorten fotografie twee keer zo vaak worden gebruikt als andere opties. DAM biedt datapunten zoals deze die gemakkelijk te consumeren en eenvoudig te gebruiken zijn als zakelijke inzichten.
2. Productiviteit en toegankelijkheid
Digital Asset Management verbetert de productiviteit en het gebruik van activa voor elke betrokken stakeholder. Sterker nog, onderzoek door Adobe onthult dat 97 procent van de organisaties die DAM gebruiken een productiviteitsstijging van 10 procent (of meer) ervaart, deels dankzij beter hergebruik van bedrijfsmiddelen en snellere toegang tot bestaande bedrijfsmiddelen via zoeken.
Grafisch ontwerpers zien bijvoorbeeld aanzienlijke efficiëntieverbeteringen door de mogelijkheid om sjablonen te maken; de mogelijkheid krijgen om bestaande ontwerpen om te zetten in sjablonen en middelen in batches te uploaden. Brandmanagers kunnen activa goedkeuren, taggen en vrijgeven aan groepen lokale marketeers op basis van gebruikersrechten. Lokale marketeers kunnen profiteren van gebruiksvriendelijke sjabloontools en integraties om in slechts enkele minuten conforme marketing uit te voeren. Van end-to-end biedt DAM één enkele oplossing voor toegang tot bedrijfsmiddelen en ondersteunt het een productieve workflow.
3. Activakwaliteit
Gedistribueerde marketingorganisaties staan voor een unieke uitdaging als het gaat om lokale marketinguitvoering. Het overgrote deel van de tijd hebben lokale verkooppunten geen deskundige ontwerper in dienst. Hun lokale bevolking weet zelden hoe ze Adobe Creative-tools moeten gebruiken, of zelfs eenvoudige grafische ontwerpbewerkingen uitvoeren, zoals het converteren van de kleurmodus van een foto.
DAM met lokale sjabloontools kan bescherming bieden tegen de natuurlijke variaties in ontwerpkwaliteit die onvermijdelijk optreden wanneer u met niet-ontwerpers werkt. Responsieve sjablonen kunnen worden geschaald over gedrukte en digitale uitvoeringen, zonder buiten proportie of korrelig te worden. De mogelijkheid om velden te vergrendelen en andere open te laten voor bewerking, evenals het beperken van ontwerpbewerkingen en kleuraanpassingen, helpt de ontwerpintegriteit te beschermen.
Andere manieren waarop DAM-tools de visuele en merkintegriteit van uw digitale activa kunnen beschermen, zijn onder meer:
- Voorkomen van niet-conform gebruik van merklogo’s en visuele identiteit
- Beperking van het gebruik van niet-goedgekeurde items, zoals lokale fotografie
- Eenvoudiger, gecentraliseerd beheer van stockfotografie of intellectueel eigendom van een merk
- Vereiste opname van noodzakelijke advertentievermeldingen
4. Communicatie & feedback
In een gedistribueerd marketingmodel gebeurt er voortdurend miscommunicatie. Lokale marketeers slagen er misschien niet in een campagne te lanceren omdat ze de juiste middelen niet kunnen vinden. Merkmanagers gaan er misschien van uit dat radiostilte van hun lokale verkooppunten betekent dat ze tevreden zijn met de campagnes van het kwartaal. In sommige gevallen kunnen deze aannames catastrofaal onjuist zijn.
DAM is een gecentraliseerd systeem voor samenwerking en feedback. Door mogelijkheden voor feedback in de workflow te integreren, kunnen merkmanagers en lokale vertegenwoordigers ervoor zorgen dat informatie in beide richtingen stroomt en dat er een gecentraliseerd platform is voor communicatie over merkactiva. Het resultaat is meer transparantie en minder kans op miscommunicatie rond marketingactiva en -activiteiten voor zowel merkmanagementteams als lokale marketeers.
5. Tevredenheid van het merkmanagementteam
De kans op frustratie is groot binnen merkteams die worstelen met slechte methoden voor het beheer van marketingmateriaal. Uw team creëert elk jaar honderden, zo niet duizenden activa. Waarom behandelen jullie nog steeds aangepaste ontwerpverzoeken van lokale marketeers? Waarom worden uw middelen in de verkeerde volgorde, inconsistent, te laat of met slechte ontwerprevisies ingezet?
DAM-tools kunnen de tevredenheid van het brandingteam met de naleving en acceptatie van lokale marketeers verbeteren. Ze kunnen de uitvoeringstijd van uw lokale marketeers aanzienlijk versnellen, op basis van een betere beschikbaarheid en gebruiksvriendelijkere sjablonen. Merkteams geven om deze verbetering, aangezien minder lokale marketingnoodgevallen minder frustraties betekenen. Naarmate u efficiënter werkt en minder eenmalige verzoeken krijgt, kunt u zien dat uw harde werk wordt vertaald in lokaal marketingsucces.
6. Tevredenheid van lokale marketeers
Lokale marketeers hebben als doel de verkoop te stimuleren, zonder te worstelen met gecompliceerde of verwarrende vereisten voor merkmarketing. Ze willen inloggen, zinvolle middelen bekijken, hun lokale inhoud toevoegen en het document naar hun lokale printer sturen. DAM-tools, met name LMA’s die eindgebruikers een gebruiksvriendelijke interface bieden, kunnen de stress en frustratie wegnemen die gepaard gaat met het navigeren door marketingvereisten. Hierdoor kunnen uw lokale marketeers hun campagnes de deur uit krijgen en zich richten op de groei van hun bedrijf.
7. Marketingbudgetbeheer
Elke gedistribueerde organisatie probeert het meeste uit een beperkt budget te halen. DAM biedt een superieure manier om voormalige activa opnieuw te gebruiken en te openen, zodat u het aantal kilometers voor uw foto’s en eerdere campagnes kunt maximaliseren en uw budget kunt besparen voor extra innovatie.
Bovendien stelt gedistribueerde DAM merkmanagementteams in staat statistieken te koppelen aan resultaten, per regio of per asset. Door inzicht te krijgen in de afdruk- of e-mailsjablonen die actief worden gebruikt door uw lokale marketeers, kunt u uw strategie aanpassen om meer sjablonen op te nemen die resultaten opleveren.
Distributed Brand Resource Management: wanneer niet zomaar elke DAM voldoende is
Gedistribueerde organisaties hebben een uniek bedrijfsmodel, dat behoorlijk specifieke softwarevereisten dicteert. De juiste DAM voor een internationale franchiseorganisatie zal er heel anders uitzien dan een DAM die is ontworpen voor een gecentraliseerde operatie. Uw bedrijf moet een systeem bieden dat gebruiksvriendelijk is en de uitvoering van lokale marketing ondersteunt.
Gedistribueerde DAM moet het voor uw merkteam gemakkelijk maken om middelen te vertalen naar gebruiksvriendelijke sjablonen en een eenvoudige, geïntegreerde ervaring bieden voor uw lokale partners. Met een lichtgewicht, op SaaS gebaseerde tool die is ontworpen voor gedistribueerde DAM, kan uw merkmanagementteam snel na de implementatie beginnen met het ontsluiten van voordelen – van een verbeterd vermogen om resultaten te meten tot gelukkiger franchisenemers.