Toen Apple in juni iOS 15 aankondigde op WWDC, wekten ze behoorlijk wat enthousiasme op met de nieuwste privacy-updates (een voorspelbaar patroon van de afgelopen jaren). “Geen IP-adres meer in Safari” leek de grote afhaalmaaltijd. Nu we dichter bij de release van iOS 15 in september komen, worden sommige details duidelijker. Met behulp van de openbare bètaversie van iOS 15 kon ik een aantal van deze nieuwe mogelijkheden uitproberen. Dit is wat ik heb gevonden.
Safari zal IP-adressen voor “Trackers” verbergen, of je nu iCloud+ hebt of niet in iOS 15
In de instellingen voor Safari zijn er drie opties om je IP-adres te verbergen:
- Volgers en websites
- Alleen trackers
- Uit
De standaardinstelling is ‘Alleen trackers’ en hiervoor is geen abonnement op iCloud+ vereist om te gebruiken. Als u ‘Trackers en websites’ kiest, wordt u gevraagd om u te abonneren op iCloud+ en Private Relay in te schakelen. Hoewel het hier niet specificeert wat een tracker is, kan ik alleen maar aannemen dat het hetzelfde on-device machine learning-algoritme zal gebruiken dat wordt gebruikt door Intelligente volgbeveiliging (ITP) sinds 2017.
Er zijn twee instellingen voor IP-adreslocatie met privérelay
Wanneer iCloud+ Private Relay actief is, zijn er twee instellingen voor IP-adreslocatie:
- Algemene locatie behouden
- Gebruik land en tijdzone
Ik geloof dat de eerste optie gedetailleerder bedoeld is, en de tweede optie is veel breder. Helaas waren deze opties niet volledig operationeel in de bètatest die ik heb uitgevoerd. Zelfs toen ik “Algemene locatie behouden” koos (de standaard), gaf Private Relay me een IP-adres in El Cajon, CA, wat vrij ver verwijderd is van mijn werkelijke locatie in Seattle, WA. Ik verwacht volledig dat dit zal veranderen wanneer iOS 15 wordt uitgebracht.
TUNE Postback Tracking werkt nog steeds via privérelay
Hoewel ik niet had verwacht dat Private Relay enig effect zou hebben op onze postback-tracking, Ik heb het voor de zekerheid getest. Ik klikte op een TUNE-trackinglink met Private Relay ingeschakeld en activeerde vervolgens een conversie door een bevestigingspagina te bezoeken. De transactie-ID is normaal doorgegeven en de conversie is gestart.
Aangezien tracking aan de serverzijde niet afhankelijk is van een cookie of het IP-adres van de gebruiker, zou Private Relay geen problemen moeten veroorzaken voor uw aanbiedingen met behulp van postbacks.
Berichten rond AppTracking Transparantie blijft frustrerend
Verschillende bewoordingen in de tracking-instellingen zijn veranderd met iOS 15, en het benadrukt het grote verschil tussen Apple’s beschrijving van hun eigen tracking-praktijken en de AppTrackingTransparency (ATT)-prompt voor alle andere ontwikkelaars.
Zoals je hierboven kunt zien, in Apple’s eigen prompt, framen ze gepersonaliseerde advertenties duidelijk als een goede zaak. Bovendien benadrukken ze het feit dat ze zich afmelden voor gepersonaliseerde advertenties vermindert niet het aantal advertenties dat u ontvangt. Ik denk dat dit een van de grootste misvattingen over ATT is: de gemiddelde consument gelooft waarschijnlijk dat het uitschakelen van tracking het aantal advertenties zal verminderen.
In de ATT-prompt aan de rechterkant is het verschil dag en nacht. Ze zetten het op ontwikkelaars om iets over gepersonaliseerde advertenties te vermelden (zoals DoorDash in dit voorbeeld heeft gedaan) en gebruiken agressieve anti-trackingtaal waardoor het erg slecht klinkt.
De enige constante is verandering
In zo’n snel evoluerende industrie is het enige waar we op kunnen rekenen dat het zal blijven veranderen. Veel bedrijven zitten gevangen in het kruisvuur tussen technische reuzen zoals Apple en hun eindeloze strijd om positie, dus we zullen ons best doen om te blijven rapporteren over de veranderingen en hun impact op partnermarketing.
Vragen of opmerkingen over iOS 15? Laat het ons weten in de commentaarsectie hieronder of neem contact met ons op via [email protected].
Mis nooit meer iets!
Wil je de goederen direct in je inbox?
Meld u aan voor onze blogsamenvattings-e-mails om op de hoogte te blijven van digitale marketing, analyse en optimalisatie.
Auteur
Josh Todd, VP of Product van TUNE, is een leider op het gebied van innovatief productbeheer met 12 jaar ervaring in de partnermarketingindustrie. Voordat hij bij TUNE kwam, runde Josh een vroeg op mobiel gericht affiliate netwerk, schreef hij een marketingblog en genereerde hij duizenden leads voor adverteerders via gerichte media-aankopen.