De hedendaagse consument verwacht veel van de marketing van een merk. McKinsey onderzoek noemt het huidige klimaat het “on-demand”-tijdperk en stelt dat klanten verwachten dat merkinteracties snel, nieuw, gemakkelijk en op maat gemaakt zijn. Als merkmanager is het jouw uitdaging om aan deze verwachtingen te voldoen met realtime, relevante marketing.
De noodzaak om grote hoeveelheden zeer gepersonaliseerde, nuttige inhoud te leveren, heeft geleid tot: marketingautomatisering.
Deze categorie technologie stelt alle soorten bedrijven in staat om superieure klantervaringen te “automatiseren”. Marketingautomatisering is een brede term, die veel verschillende functies en leveranciers omvat (een snel zoeken op Capterra biedt pagina’s met opties). Lokale marketingautomatisering is specifiek bedoeld om grote merken te helpen de behoeften van merkbeheerteams in evenwicht te brengen met hun lokale franchisenemers, dealers of vertegenwoordigers.
Waarin verschilt lokale marketingautomatisering van “gewone” marketingautomatiseringssoftware? Welke functies hebben gedistribueerde merken nodig om waarde te genereren met deze software? Om enig licht te werpen op een verwarrend onderwerp, hebben we de belangrijkste vragen die merkmanagers stellen over lokale marketingautomatisering verzameld in één gemakkelijk te lezen artikel.
Wat betekent “Lokale marketingautomatisering”?
Lokale marketingautomatisering (LMA) wordt het best begrepen als: Gartner beschrijft het: “software voor het inschakelen van lokale marketing.” Hoewel het delen van uw lokale marketingworkflows en -processen automatiseert, is het echt een hulpmiddel dat lokale marketeers helpt op één lijn te komen met hun nationale merkbeheerteams. LMA-platforms moeten merken helpen bij het voltooien van belangrijke activiteiten voor lokale marketing, waaronder:
- Lokale marketeers in staat stellen om creëren adverteren, meestal met behulp van sjablonen
- Lokale marketeers in staat stellen om uitlijnen gelokaliseerde berichten met nationale branding
- Merken in staat stellen om op te slaan en inhoud organiseren – inclusief afbeeldingen, tekst, informatie en creatieven.
LMA biedt meer dan alleen automatisering. Een robuuste tool voor lokale marketingautomatisering moet ook mogelijkheden voor digitaal activabeheer (DAM) en productinformatiebeheer (PIM) omvatten, om lokale marketeers te helpen bij het uitvoeren van campagnes.
Waarin verschilt LMA van reguliere marketingautomatisering?
De term ‘marketingautomatisering’ wordt toegepast op softwaretools, over het algemeen cloudgebaseerde applicaties die bedrijven helpen om op grote schaal gepersonaliseerde digitale marketing uit te voeren. Deze ‘engines’ helpen merken gepersonaliseerde inhoud te leveren via voorwaardelijke logica en het gedrag van prospects te gebruiken om op gebeurtenissen gebaseerde e-mails te ‘triggeren’. MA-tools ondersteunen ook het verkoopproces door gegevens te verzamelen over het digitale gedrag van een prospect, zoals websitebezoeken en e-mailbetrokkenheid.
Veel digitale marketeers zijn gaan vertrouwen op de functies die de meeste marketingautomatiseringstools van dit type bevatten:
- Leadconversie
- Leadscores
- Email reclame
- Bloggen
- Bestemmingspagina’s
- Sociale media
Marketingautomatiseringstools zoals deze zijn over het algemeen ontworpen voor ‘digital-first’-bedrijven: B2B-verkopers en andere bedrijven die mogelijk alleen online marketing doen. Dankzij marketingautomatisering kunnen deze bedrijven efficiënt zijn en met minder inspanning meer digitale marketing ‘doen’.
Er is een aanzienlijk verschil tussen LMA en deze “gewone” tools voor marketingautomatisering. LMA is ontworpen om lokale marketeers te helpen bij het uitvoeren van allerlei soorten lokale advertenties, waaronder gedrukte advertenties, bewegwijzering in de winkel en digitale campagnes. Het wordt vaak gebruikt om lokale marketeers de mogelijkheid te geven om branding op de juiste manier te doen, terwijl marketingautomatiseringssoftware gaat over resultaatgerichte, digitale marketingcampagnes. De gebruikers van lokale marketingautomatiseringssoftware zijn ook uniek. Meestal gebruiken marketeers traditionele marketingautomatisering om namens het hele bedrijf unieke en totaal nieuwe marketingcampagnes te creëren en te testen. Terwijl met LMA lokale marketeers de software gebruiken om marketingprogramma’s voor zichzelf (hun locaties) uit te voeren die grotendeels door het merk voor hen zijn gedefinieerd.
Is Local Marketing Automation één tool of veel verschillende tools?
Over het algemeen is lokale marketingautomatisering een term die wordt gebruikt om van toepassing te zijn op één, zeer specifiek soort cloudgebaseerde softwaretoepassing. Dit systeem wordt gebruikt om merkgoedgekeurde sjablonen te bieden aan lokale marketeers, naast vele andere mogelijkheden, zoals rapportage-analyse, aangepaste workflows en beheer van digitale activa.
Theoretisch zou uw merk meerdere tools kunnen gebruiken om de LMA-mogelijkheden aan te vullen. U kunt de e-mailverzending van de tool vervangen door een tool als Eloqua, of gebruik het bedrijfsbrede DAM-systeem van uw organisatie om activa in de LMA in te voeren in plaats van de ingebouwde DAM te gebruiken. Sommige LMA-platforms ondersteunen om deze reden integraties. Ongeacht hoe u ervoor kiest om een LMA-tool in uw marketingstack in te passen, het zou uw gelieerde ondernemingen een “alles-in-één”-hub moeten kunnen geven, zelfs als u niet van plan bent om iets anders dan uw bedrijfsintranet te integreren.
Wie heeft lokale marketingautomatisering nodig?
LMA-tools zijn exclusief ontworpen voor de unieke marketinguitdagingen van merken met meerdere locaties. Meestal betekent dit gedistribueerde merken met lokale vertegenwoordigers, franchisenemers of dealers in het hele land of de wereld. LMA kan echter ook waarde creëren voor sommige volledige bedrijven met meerdere locaties, zoals: Starbucks. De ‘typische’ kandidaat voor LMA heeft wereldwijde merkvereisten die worden toegepast op 50 of meer geografische locaties, zoals unieke etalages of dealers.
Het primaire doel van LMA is om lokale marketeers te helpen bij het uitvoeren van campagnes. Locals profiteren direct van het kunnen vertalen van merksjablonen naar relevante campagnes.
Hoe profiteren lokale marketeers van LMA?
LMA-tools moeten lokale vertegenwoordigers in staat stellen alle marketing te doen die ze niet konden doen voordat ze de tool hadden, zelfs als ze geen achtergrond hebben in digitale marketing of grafisch ontwerp. Het zou hen moeten helpen bij het maken van direct mail en landingspagina’s voor hun websites, het verzenden van aantrekkelijke e-mailcampagnes, het maken van sociale advertenties en het ontwikkelen van relevant drukwerk.
De sjabloonfunctie van LMA moet de lokale bevolking specifiek helpen om merksjablonen aan te passen met relevante informatie, zoals adres, telefoonnummer of aangepaste prijsinformatie. Afhankelijk van hun overeenkomst met het merkbeheerteam, kan LMA de lokale bevolking helpen profiteren van Co-Op-dollars voor gedrukte advertenties via integraties met drukwerkleveranciers of een online winkel.
Hoe profiteren merken van LMA?
Voor gedistribueerde merken weet u dat uw LMA werkt wanneer uw lokale bevolking verkoopt. Meer advertenties van hoge kwaliteit op lokaal niveau betekent meer klantconversies. Mogelijk merkt u ook voordelen van efficiëntie en kostenbesparing, aangezien het aantal lokale verzoeken om hulp bij de uitvoering van campagnes afneemt. Transparantie wordt geleverd door inzicht in de campagnes die uw lokale bevolking ontwikkelt en analyses van hun campagneprestaties. Uw merk profiteert ook van consistentie in de kwaliteit van campagnes die op uw locaties worden uitgebracht.
Welke LMA-functies hebben gedistribueerde merken het meest nodig?
Als we één enkele functie voor uw LMA zouden moeten kiezen, zou het de mogelijkheid zijn om de klantkennis van uw lokale marketeers te “samensmelten” met uw merkmarketingmateriaal. Lokale marketeers staan in de frontlinie van uw bedrijf. Zij begrijpen als geen ander wat uw lokale klanten verwachten. Wanneer uw marketeers deze kennis kunnen omzetten in campagnes, resulteert dit in sales en lokale klantrelaties.
Sjablonen zijn de functie die dit ‘samenvoegen’ vergemakkelijkt. Uw merkmanagementteam kan sjablonen maken voor lokale marketing, waardoor de lokale bevolking kan voortbouwen op uw merkvisie zonder tijd te hoeven investeren in het creëren van marketingmateriaal vanaf het begin.
Lokale marketingautomatisering die merkactivering levert met CampaignDrive
Lokaal marketingsucces wordt bereikt wanneer de lokale vertegenwoordigers van uw merk loyale klantrelaties creëren en de verkoop verhogen. Voor het leveren van hoogwaardige, relevante marketing op elk van uw locaties wereldwijd, moeten uw lokale marketeers hun klantkennis samenvoegen met de visie van uw merk. LMA-tools moeten uw lokale bevolking in staat stellen om op efficiënte wijze een hoge snelheid aan waardevolle, op maat gemaakte marketinginhoud te creëren.
Met lokale marketingautomatiseringstools kunnen uw lokale marketeers slagen met sjablonen, digitaal activabeheer en handige interacties. Met een alles-in-één tool zoals CampagneDrive in uw hoek kunnen merkmanagers ervoor zorgen dat de lokale bevolking klaar is voor succes.
Voor meer informatie over hoe enkele van ‘s werelds meest effectieve gedistribueerde organisaties lokale marketing mogelijk maken.