Amazon domineert de handel. De advertentie-inkomsten van het bedrijf stegen met 18% in het tweede kwartaal van ’22, sneller dan die van Meta, Snap en Twitter, die allemaal werden geschaad door de terugval in advertentie-uitgaven. Vandaag legt Amazon vast 41% van de e-commerceverkoop, en volgens onze laatste Consumer Energy and Retail Pulse Survey vertrouwt 66% van de Amerikaanse consumenten op Amazon om online producten te onderzoeken. Vanwege zijn dominantie is concurreren met Amazon in de Google Ads-veiling een unieke uitdaging. Amazon heeft diepere zakken dan bijna elke concurrent, dus het is overbiedt merken in de Google Ads-veiling voor bijna elke productcategorie, wat het vertoningspercentage ten goede komt recordhoogtes bereiken. In tegenstelling tot andere retailers, tolereert Amazon geen schapstrategieën, waardoor merken kunnen onderhandelen over biedingen met retailers die hun producten distribueren, zodat retailers de vertoningsaandelen van merken niet uithollen.
Hoewel concurreren met Amazon in de Google Ads-veiling soms hopeloos lijkt, kunnen vindingrijke marketeers Amazon verslaan met behulp van deze vier strategieën:
- Houd rekening met seizoensinvloeden. Vergeet niet dat de dominantie van Amazon seizoensgebonden is. De biedingen van Amazon pieken elk jaar rond Prime Day, Black Friday en Cyber Monday. Geef tijdens deze periodes niet te veel uit. Reageer in plaats daarvan op seizoenspieken door de uitgaven te richten op producten met een hoge marge en op minder concurrerende long-tail-zoekwoorden, met name zoekwoorden van 3 tot 5 woorden, die wijzen op een sterke koopintentie.
- Profiteer van de schaal van Amazon. De enorme schaal van Amazon geeft het een voordeel, maar beperkt ook zijn wendbaarheid. Om Amazon te overtreffen, moeten marketeers de betaalde zoekstrategieën snel aanpassen en rigoureuze, altijd actieve creatieve tests omarmen om te leren hoe elke variabele in hun advertenties presteert. Wijs bovendien inhoud toe aan zoekopdrachten om betere prestaties te reverse-engineeren. Ontdek bijvoorbeeld welke zoekopdrachten resulteren in video’s en test creatieve variabelen in hun video’s om ervoor te zorgen dat hun meest boeiende inhoud wordt weergegeven op de pagina met zoekresultaten voor zoekmachines (SERP). Dergelijke engineering elimineert giswerk, willekeurige besluitvorming en risico’s.
- Benadruk de onderscheidende waarden van uw merk. Naarmate e-commerce alomtegenwoordig wordt, gaan de verkoopproposities van veel merken verloren in een zee van gelijkheid. Maar volgens onze Consumer Trust Imperative Survey, 2022, beschouwen ongeveer vier op de tien Amerikaanse consumenten merken die hun waarden uitdrukken als betrouwbaarder, en bijna de helft wil meer te weten komen over de waarden van een merk. Daarom moeten marketeers, in plaats van de nadruk te leggen op prijs of gemak, de unieke verkoopproposities van Amazon, de onderscheidende waarden van hun merk via advertenties overbrengen. Om hun merken verder af te stemmen op consumenten, koppelt u consumenten aan recensiesites zoals Trustpilot of G2, die overigens afschrikken om op Amazon’s recensies te vertrouwen.
- Segmenteer doelgroepen op basis van loyaliteit. Marketeers moeten doelgroepen definiëren op basis van hun mate van loyaliteit om effectiever budgetten in te stellen. Zeer loyale, terugkerende klanten zullen bijvoorbeeld eerder organisch zoeken naar een bepaald merk in plaats van voortdurend opnieuw te ontdekken. Voor die doelgroepen: minimaliseer de uitgaven aan merkzoekwoorden om te voorkomen dat betaald zoeken de effectiviteit van SEO kannibaliseert. Richt de uitgaven op doelgroepen die het meest vatbaar zijn voor Amazon – doelgroepen die bestaan uit consumenten die bereid zijn goedkopere merken te testen als hun favoriete keuze niet beschikbaar is – met inhoud die de onderscheidende waarden van uw merk overbrengt.
Als je meer wilt weten, klik dan hier om een begeleidingssessie of adviesgesprek met mij op te zetten. Blijf daarnaast op de hoogte van nieuw onderzoek over hoe u de SEO-volwassenheid van uw organisatie kunt vergroten en hoe u holistische zoekmarketing kunt implementeren.