Bij elk partnerschap is het belangrijk om uw sterke en zwakke punten te kennen. Hetzelfde geldt voor uw affiliate programma. Om de meeste kans op succes te hebben, vertrouwt u op de experts voor de technologie die uw programma aandrijft — vooral als het om attributie gaat.
Maar heeft elk programma een mobiele meetpartner nodig? Is een MMP hetzelfde als een partnermarketingplatform? En heb je beide nodig om een affiliate programma te runnen, of kun je het allemaal doen met alleen een MMP?
In deel 2 van onze serie beantwoorden we deze belangrijke vragen met informatie uit ons nieuwste e-book, De ultieme gids voor mobiele partnermarketing. Laten we erin duiken!
Wat is een MMP?
MMP is een acroniem voor ‘mobiele meetpartner’. De term komt van de naam van Facebook voor de eerste groep technologieproviders die integreerde met het socialemediaplatform om app-installaties bij te houden.
Een mobiele meetpartner is precies hoe het klinkt: een externe technologiepartner die de prestaties van mobiele apps meet. Meestal betekent dit het toekennen van downloads en installaties, wat wordt gedaan via een stukje code dat een SDK (software development kit) wordt genoemd. MMP’s kunnen ook activiteiten na installatie meten, zoals in-app-registraties, aankopen en engagementen. Download onze gids voor een gedetailleerde uitleg van de technologie en trackingmethoden achter MMP’s.
De belangrijkste MMP’s die momenteel op de markt zijn, zijn Aanpassen, AppsFlyer, Tak, Kochavaen Enkelvoud. (Leuk weetje: TUNE was technisch gezien de eerste MMP, omdat we de allereerste SDK voor mobiele app-attributie hebben gemaakt, destijds bekend als MobileAppTracking. Het werd uiteindelijk omgedoopt tot Attribution Analytics en verworven per filiaal in 2018.)
Wat is een partnermarketingplatform?
Een partnermarketingplatform (PMP) is een end-to-end SaaS-oplossing voor het bouwen, beheren en laten groeien van affiliate programma’s en netwerken. Deze platforms kunnen alle bewerkingen uitvoeren die nodig zijn om een programma uit te voeren, inclusief het bijhouden van conversies, inbedrijfstelling, aanbod-/creatief-/partnerbeheer, communicatie, facturering en betalingen, verkeersbeheer en meer. Ze moeten ook voldoende aanpasbaar zijn om integraties van derden, aangepaste ontwikkeling en aanvullende functionaliteit via API mogelijk te maken. Het belangrijkste is dat een echt partnermarketingplatform werkt als een onpartijdige externe softwareleverancier.
Hoewel er tegenwoordig veel aanbiedingen op de markt zijn die zichzelf bestempelen als PMP’s, functioneren de meeste hiervan meer als traditionele aangesloten netwerken dan als softwareleveranciers.
Waarom u geen MMP zou moeten gebruiken om een partnerprogramma uit te voeren
Het korte antwoord? MMP’s zijn gespecialiseerd in attributie van mobiele apps, niet in het beheer van partnerprogramma’s.
Hoewel u uw MMP kunt gebruiken om individuele partners toe te voegen, koppelingen te delen en hun prestaties bij te houden, zijn er andere activiteiten die essentieel zijn voor het uitvoeren van een programma waarvoor uw MMP niet is gebouwd. Dat is waar uw partnermarketingplatform om de hoek komt kijken. Bekijk de onderstaande grafiek om te zien hoe deze twee oplossingen elkaar aanvullen door verschillende activiteiten in uw mobiele app en marketinginspanningen van uw partner af te handelen.
Hoe weet u of u een MMP nodig heeft?
Heb je een mobiele app? Voert u campagnes voor het werven van gebruikers?
Als u op een van beide vragen ja hebt geantwoord, moet u investeren in een MMP, aangezien deze de meest betrouwbare en nauwkeurige meting bieden voor het huidige mobiele app-ecosysteem.
Beheers mobiele partnermarketing met TUNE
Als je deel 1 en deel 2 van onze serie over mobiele partnermarketing leuk vond, blijf dan op de hoogte! We komen volgende maand terug met meer inzichten, advies en informatie in deel 3. Stuur ons in de tussentijd uw vragen of opmerkingen op [email protected].
Download uw exemplaar van De ultieme gids voor mobiele partnermarketing
Mis nooit meer iets!
Wil je de goederen direct in je inbox?
Meld u aan voor onze blogsamenvattings-e-mails om op de hoogte te blijven van digitale marketing, analyse en optimalisatie.
Auteur
Becky is de Senior Content Marketing Manager bij TUNE. Voor TUNE leidde ze verschillende marketing- en communicatieprojecten bij startups in San Francisco. Becky behaalde haar bachelordiploma Engels aan de Wake Forest University. Na bijna tien jaar in San Francisco en Seattle te hebben gewoond, is ze teruggekeerd naar haar huis in Charleston, SC, waar je haar kunt zien genieten van de zon en het zoute water met haar familie.