Op 27 oktober, Instagram aangekondigd ze breidden de mogelijkheid uit om links in Instagram Stories aan alle accounts toe te voegen. (Ja, zelfs die van jou.)
Ooit een functie die alleen toegankelijk was voor geverifieerde accounts of die met meer dan 10.000 volgers, zijn Stories-links nu voor iedereen beschikbaar. Dat is een grote verandering voor influencers, merken en de affiliate-marketingindustrie, niet anders dan de NIL-regels van de NCAA eerder dit jaar. Hoe het er uiteindelijk uit gaat zien, moet nog worden bepaald. In de tussentijd is dit wat marketeers moeten weten.
Stickers: een nieuwe manier om links in Instagramverhalen toe te voegen
Alle gebruikers kunnen nu de nieuwe functie Link-sticker gebruiken om externe links aan een Instagram-verhaal toe te voegen. De sticker, een nieuwe functie geïntroduceerd vervangt in augustus de “veeg omhoog om meer te zien” -functionaliteit die gebruikers gewend zijn te zien onderaan gekoppelde verhalen.
Gebruikers worden omgeleid zodra ze op de sticker tikken, die overal kan worden geplaatst (in plaats van onder aan een scherm te plakken).
Een linksticker toevoegen
- Inhoud vastleggen/uploaden naar een verhaal
- Tik op de stickertool in de navigatiebalk bovenaan
- Tik op de sticker “LINK”, voeg de bestemmings-URL toe en tik op “Gereed”
- Plaats de sticker op het verhaal en pas hem aan zoals elke andere sticker, of tik erop om kleurvariaties te zien
- Tik op “Delen” om het verhaal 24 uur live te zetten
Hier is een gif van het proces:
(Als je de optie om een Link-sticker toe te voegen niet ziet in je account, probeer dan je app bij te werken of te sluiten en opnieuw te starten.)
Voordelen van linkstickers
Volgens Instagram biedt de Link-sticker meerdere voordelen over de veegervaring, inclusief:
- Een meer gestroomlijnde creatie-ervaring in Stories
- Meer creatieve controle — stickers kunnen worden gestyled, vergroot of verkleind en overal worden geplaatst
- Meer betrokkenheid, omdat gebruikers kunnen reageren/beantwoorden op berichten met een linksticker (maar niet met de oude veeg-up link)
Houd er rekening mee dat accounts geen berichten met Link-stickers mogen promoten als advertenties (die nog steeds de veegfunctie gebruiken). Een verhaal kan een Link-sticker hebben en gemarkeerd zijn als branded content, maar merken kunnen de Paid Partnership-tag niet gebruiken als er ook een Link-sticker aanwezig is.
Sommige analisten zijn van mening dat deze verandering werd ingegeven door de snelle groei van TikTok, een ander platform gericht op influencers. TikTok biedt gebruikers tools die realtime betrokkenheid en creativiteit stimuleren in plaats van geplande promoties. Deze authenticiteit van het moment is een drijvende kracht geweest achter het succes van TikTok en is iets dat andere sociale-mediabedrijven waarschijnlijk zullen proberen te repliceren op hun eigen platforms.
Link delen versus volglinks op Instagram
De uitbreiding van het delen van links naar verhalen met alle gebruikers maakt het voor micro-influencers en kleine bedrijven gemakkelijker om waardevol verkeer met een breder publiek te genereren. Instagram staat echter nog steeds geen klikbare links in onbetaalde berichten toe – je kunt een URL toevoegen, maar deze zal niet worden gehyperlinkt, dus de gebruiker moet deze kopiëren en in een browser plakken. Dit is de reden waarom bedrijven die gespecialiseerd zijn in “link in bio” -functionaliteit, zoals Linktree, populair zijn op het platform.
Bovendien staat Instagram geen meerdere omleidingen in links toe. Dat is een probleem voor op prestaties gebaseerde advertentiecampagnes, omdat partners vaak trackinglinks gebruiken die twee tot drie keer, soms meer, omleiden. Als influencers niet kunnen omleiden via verschillende uitgevers en trackingservers, is prestatiemarketing dan zelfs mogelijk op Instagram?
In één woord, ja. TUNE lost dit probleem op met: Directe links, een trackinglink die niet omleidt via de trackingservers van TUNE. Aangezien directe links de gebruiker rechtstreeks naar de bestemmingspagina brengen, bieden deze links SEO-waarde en verminderen ze het potentiële aantal site-omleidingen. Ze maken het ook mogelijk om informatie over aanbiedingen en partner-ID’s door te geven in de URL naar de bestemmingspagina zelf, waardoor het proces voor het delen van informatie voor adverteerders en gelieerde ondernemingen wordt gestroomlijnd.
Hoewel ze niet zo gedetailleerd zijn als directe links, stellen promocodes (bijv. klikloze tracking) merken ook in staat om partnerprestaties te volgen op Instagram, via podcasts en in bijna elk ander kanaal. Promotiecodes zijn gemakkelijk te gebruiken en hebben minimale technische benodigdheden, dat is de reden dat ze al jaren een nietje zijn in traditionele advertenties en op sociale-mediaplatforms.
Haal het meeste uit marketing op Instagram
Nu iedereen een link in Instagram Stories kan plaatsen, zal het platform zeker verandering ervaren. Zullen consumenten dit als een goede zaak zien? Zullen influencers en merken?
We gokken van wel. Hier bij TUNE geloven we in het openen van kansen voor makers en bedrijven van elke omvang. Dat is waar het bij partnermarketing om draait. Deze verandering is hopelijk een van de vele die het ecosysteem in de goede richting blijft bewegen.
Als je meer wilt weten over Direct Links en andere TUNE-trackingoplossingen, stuur dan een e-mail naar [email protected].
Mis nooit meer iets!
Wil je de goederen rechtstreeks in je inbox ontvangen?
Meld u aan voor onze e-mails met samenvattingen van blogs om op de hoogte te blijven van digitale marketing, analyse en optimalisatie.
Auteur
Becky is de Senior Content Marketing Manager bij TUNE. Voor TUNE leidde ze verschillende marketing- en communicatieprojecten bij startups in San Francisco. Becky behaalde haar bachelordiploma Engels aan de Wake Forest University. Na bijna tien jaar in San Francisco en Seattle te hebben gewoond, is ze teruggekeerd naar haar huis in Charleston, SC, waar je haar kunt zien genieten van de zon en het zout water met haar familie.